Татяна Дончева обсъди с Българската стартъп асоциация BESCO нуждата от законодателни промени за насърчаване на новосъздадените компании
July 5, 2021
Данаил Георгиев: Разходите за отбрана трябва да са в разумен обем, но да са достатъчни за да обезпечат модернизацията и обученията в армията
July 9, 2021

Министърът на туризма трябва да е визионер и експерт, който браншът припознава. Години наред страната ни само формално има Министерство на туризма, което се ръководи от хора без необходимите познания, вместо там да са експерти, които да предвидят проблемите и да предлагат навременни мерки за тяхното решаване. Това заяви Татяна Дончева на среща с представители на Конфедерацията на българския туристически бизнес, в която членуват 7 от най-големите сдружения и асоциации в бранша.

От Конфедерацията на българския туристически бизнес заявиха готовност да подкрепят  дълбока реформа в ресорното министерство, която да даде тласък за стартиране на дългосрочна държавна политика в сектора с хоризонт от минимум 10 години.

„Подкрепям напълно исканията за разработване на пост Ковид стратегия за развитие на туризма у нас, която да е с времева рамка до 2030 г., и която да бъде приета от Народното събрание. Напълно единодушни сме, че страната ни има нужда от създаване на гаранционен фонд за покриване на задълженията на туроператорите към туристите от нереализирани пътувания“, заяви Татяна Дончева, водач на листите на „Изправи се! Мутри вън!“ във Варна и Русе.

Представителите на конфедерацията поставиха няколко от най-належащите пред туризма проблеми, които касаят качеството на туристическата услуга комуникацията и управлението в сектора. Първият е необходимостта от държавна подкрепа под формата на публично-частно партньорство за реализиране на проект за маркетингова дестинация „Българско Черноморие“. Към момента проекта е подкрепен от 9 морски общини, туроператори, хотелиери, ресторантьори и концесионерите на летище Варна и летище Бургас. Според първоначалните калкулации на заместник-председателя на УС на Националния борд по туризъм (НБТ) Мартин Захариев необходимия бюджет да 2021 г. ще е 1 млн. лв. Средствата ще се използват са създаване на маркетингов бранд, онлайн платформа и реклама на пазари като Русия, Украйна, Полша, Чехия, Германия, Англия и Израел.

Вторият въпрос, който беше поставен от изпълнителния директор на НБТ Поли Карастоянова е за необходимостта от въвеждане и регулиране на обща тарифа за заплащате на авторски права към Музикаутор и Профон. От Конфедерацията на българския туристически бизнес се оплакаха, че към момента двете организации работят с една-единствено НПО в сферата на туризма без ясен принцип за неговия избор.

Сред поставените теми беше и възможността на за промяна на бюджета на Министерство на туризма, в която да се включи възможност за създаване на специален фонд, който да подкрепя конгресния туризъм у нас и да работи за привличане на големи международни изложения, конгреси и форуми. По думите на изпълнителния директор на Българско конгресно бюро Теодора Жилкова България не е конкурентоспособна на другите държави, които отделят между 5 000 и 15 000 евро за привличане и домакинство на определени събития. Като тези средства се набавят като се заделят по 1-2% от приходите на бизнес хотелите. Според нея конгресния туризъм може да се използва като алтернатива на късите зимни и летни сезони, както и като механизъм за повишаване авторитета на страната ни.

В срещата участие взеха още председателя на Сдружение на заведенията в България Емил Коларов и съпредседателят на Българска асоциация на заведенията Павлин Петров. Бяха дискутирани още теми като необходимостта от кадри в туризма, данъчните ставки и други.